پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229256
درمان ريشه‌اي فقر در گروي رشد اقتصادي است/ افزايش ۳ برابري مستمري مددجويان تحت پوشش کميته امداد از ابتداي امسال
تاریخ انتشار : 1396/12/12 08:24:22
نمایش : 1709
رئيس کميته امداد از افزايش 3 برابري مستمري مددجويان تحت پوشش اين کميته خبر داد و گفت: درمان اصلي و ريشه‌اي فقر و محروميت در گروي رشد اقتصادي است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، پرويز فتاح رئيس کميته امداد در سخنراني پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه تهران که به مناسبت سالروز تأسيس کميته امداد انجام گرفت، اظهار داشت: کميته امداد به عنوان اولين نهاد در نظام مقدس جمهوري اسلامي با فرمان امام راحل شکل گرفت.

وي ادامه داد: در ادبيات امام راحل از کلمه مستضعف استفاده مي‌شود نه اقشار فرودست؛ ايشان محروميت را محصول ضعف و اشکال در اجراي عدالت مي‌دانستند و خطاب به شوراي نگهبان بيان کرده بودند که قوانيني وضع شود که مستضعفان در کشور شناسايي و به آنها رسيدگي شود.

فتاح با يادآوري نگاه امام خميني(ره) خاطرنشان کرد: فقرا و متدينين بر اساس نگاه ايشان، گردانندگان و برپا دارندگان واقعي انقلاب هستند.

رئيس کميته امداد، سبک زندگي امام راحل را شبيه پيشواي محرومان خواند و گفت: ايشان خود را از اين قشر مي‌دانستند و تا آخرين لحظه هم با همين سيره زندگي کردند. بارها بيان کردند که يک تار موي کوخنشينان را بر همه کاخ‌نشينان ترجيح نمي‌دهند.

وي، سياست‌هاي غلط اقتصادي و اجتماعي را در کنار سوءمديريت و ناکارآمدي برخي مديران باعث افزايش فقر در جامعه دانست و اظهار داشت: علي‌رغم همه موفقيت‌هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي در طول ساليان گذشته، به حجم و وسعت فقر افزوده شده است.

فتاح ادامه داد: معضلات فرهنگي و آسيب‌هاي اجتماعي همانند اعتياد، طلاق، زنداني شدن سرپرست خانوار، حاشيه‌نشيني شهرها، مهاجرت‌هاي بي‌رويه، ابتلا به بيماري‌هاي صعب‌العلاج، تصادفات جاده‌اي و برخي بلايا که موجب ضعف اقشار مي‌شود مثل خشکسالي بر شدت فقر و محروميت در کشور افزوده است.

رئيس کميته امداد خاطرنشان کرد: در کنار اين معضلات برخي ايرادات سيستمي در کشور هم به افزايش فقر و توليد آن کمک کرده است به عنوان نمونه اگر در بخش‌هايي از بانکداري گرفتار ربا باشيم آنجا گلوگاه توليد فقر است. 

وي فاصله گرفتن از سبک زندگي ايراني ـ اسلامي و همچنين اشرافي‌گري برخي از مسئولان را گلوگاه‌هاي افزايش فقر در جامعه ايراني خواند و گفت: بنا بر نظر مقام معظم رهبري اشرافي‌گري بيشتر از هر مسأله‌اي به فقر دامن مي‌زند.

فتاح ادامه داد: وقتي به جاي اتکا به توان داخلي، نگاهمان به بيرون از مرزها بود و خداي ناکرده توليد ملي و کارخانجات دچار اشکال شدند آنجا با توليد فقر مواجه مي‌شويم.

رئيس کميته امداد با اشاره به اينکه با توليد فقر قشر مستضعف به نهادهاي حمايتي همانند کميته امداد سرازير مي‌شوند، ابراز داشت: وظيفه ما اين است که با وجود محدوديت‌هاي فراوان به مداواي فقر به ويژه فقر در خانواده بپردازيم. 

وي افزود: کميته امداد جاي حقوق‌بگير دائمي نيست در واقع يک نهاد درمانگاهي و اورژانس اجتماعي است که براي توانمندسازي و خروج از فقر تعريف شده است.

فتاح با بيان اينکه درمان اصلي و ريشه‌اي فقر و محروميت در گروي رشد اقتصادي است، گفت: اين امر محقق نخواهد شد مگر با عمل به مدل اقتصاد مقاومتي که از سفارشات اکيد مقام معظم رهبري نيز بوده است.

رئيس کميته امداد با بيان اينکه هم اکنون حدود 5 ميليون نفر به صورت مستقيم و غيرمستقيم تحت پوشش کميته امداد هستند، اظهار داشت: افراد تحت پوشش خيريه‌ها و سازمان بهزيستي را بايد از اين آمار جدا بدانيم.

وي ادامه داد: اين حجم افراد تحت پوشش کميته امداد زيبنده نظام اسلامي نيست و با تحقق عدالت شعار اصلي انقلاب ما بوده فاصله دارد. البته با توجه به سياست‌هاي کميته، تعداد خانواده‌هاي تحت پوشش نسبت به دو سال پيش کاهش يافته است. 

فتاح با اشاره به اينکه حدود 200 هزار خانوار از تحت پوشش کميته امداد خارج شده‌اند، اظهار داشت: يک ميليون نفر زن سرپرست خانوار، يک ميليون 400 هزار سالمند، 170 هزار يتيم، 42 هزار بيمار صعب‌العلاج، 300 هزار دانش‌آموز، 70 هزار دانشجو و 30 هزار خانواده با سرپرست زنداني در حال حاضر تحت پوشش کميته امداد قرار دارند.

رئيس کميته امداد با بيان اينکه مقابله با فقر عزم همتي همانند دفاع مقدس مي‌طلبد، گفت: فقر را مانند دشمن بايد از آب و خاک راند.

وي با اشاره به سخن مولاي متقيان امام علي (ع) که فرموده‌اند با شمشير ذوالفقار گردن فقر را از تنش جدا مي‌کنم، خاطرنشان کرد: وظيفه اصلي ما برداشتن موانع و نقش‌آفريني مردم در فقرزدايي است. 

فتاح ادامه داد: کار مستضعفان اصولاً طبق فرمايش قرآن و احاديث توسط مردم بايد حل شود و اين از سياست‌هاي اصولي و خدشه‌ناپذير در دوره جديد کميته امداد است.

رئيس کميته امداد با تأکيد بر اينکه اين نهاد با مراکز نيکوکاري، خيرين و حاميان رابطه نزديکي دارد، ابراز داشت: مأموريت کميته در کشور وحدت‌آفريني است و رنگ، قوم، زبان و سليقه نمي‌شناسد.

به گفته وي، هر کسي به ايران و ايراني علاقه داشته باشد امدادگر و ياري‌رسان کميته امداد است، خط‌کشي‌هاي سياسي جزو خطوط قرمز کميته امداد قرار گرفته است. 

فتاح با تأکيد بر اينکه کميته امداد مورد اعتماد مردم است و اين اعتماد سرمايه اصلي ما است، اظهار داشت: بايد با شفاف‌سازي، اطلاع‌رساني و پرهيز از حاشيه و ارائه خدمات سريع و بي‌منت به نيازمندان روز به روز اعتماد مردم را اضافه کنيم. 

رئيس کميته امداد با اشاره به اينکه طي 11 ماه سال جاري نسبت به سال 95 در همه سرفصل‌ها 30 درصد به اعتماد مردم و کمک به کميته اضافه شده است، تأکيد کرد: ما امانت‌دار مردم فهيم ايران اسلامي هستيم.

وي خاطرنشان کرد: با اطمينان مي‌گويم امانات و انفاق مردم به درستي و با نيت به اهلش سپرده مي‌شود. کمک به معيشت، درمان، مسکن، تهيه جهيزيه، تحصيل، رفع سوءتغذيه کودکان زير 6 سال، انواع بيمه (تکميلي و حوادث و بيمه درماني)، مشاوره‌هاي حقوقي و کمک به توسعه و تعميق باورهاي ديني از رويکردهاي کميته امداد است. 

فتاح افزود: بنابراين رويکردها طي سال 96 از اقدامات کميته امداد مي‌توان به کمک 4 هزار و 300 ميليارد توماني به معيشت مردم، کمک 400 ميلياردي براي تهيه مسکن افراد تحت پوشش، هزينه‌کرد 150 ميليارد توماني براي تهيه جهيزيه، 90 ميليارد تومان جهت تحصيل دانش‌آموزان و دانشجويان، 80 ميليارد تومان براي تغذيه کودکان و 200 ميليارد تومان براي بيمه اجتماعي مددجويان اشاره کرد.

به گفته رئيس کميته امداد، در سال 96 بالغ بر 500 ميليارد تومان براي اکرام ايتام محسنين جذب شده است. همچنين احداث 16 هزار منزل مسکوني، 40 هزار تعميرات مسکن، 65 هزار تهيه جهيزيه و 600 ميليارد وام ضروري در کنار 400 ميليارد وام براي اشتغال از طريق اعتبارات کميته امداد و يک ميليارد و 700 ميليون تومان وام براي نيازمندان هزينه شده است. 

اين مقام مسئول با اشاره به عنايت دولت و مجلس از ابتداي سال جاري از افزايش 3 برابري مستمري مددجويان تحت پوشش کميته امداد خبر داد و گفت: با پيگيري امداد و کمک دولت و مصوبه مجلس براي رفع فقر مطلق مستمري محدود مددجويان پيش‌بيني شده که با حاکم بودن نگاه شرعي در کميته امداد دنبال و پيگيري مي‌شود.

به گفته فتاح، نهادهاي حکومتي و بازرسي در امور و فعاليت‌هاي کميته نظارت و حسابرسي لازم را انجام مي‌دهند. 

وي همچنين يادآور شد: جامعه تحت پوشش کميته همواره و همگام با نظام اسلامي حرکت کرده‌اند و خاستگاه خيل عظيم شهيدان در عين محروميت بوده‌اند.

رئيس کميته امداد اظهار داشت: در فتنه دو ماه قبل با پيگيري‌هايي که انجام دادم متوجه شدم که حتي يک نفر از افراد تحت پوشش اين کميته در اغتشاشات حضور نداشتند. 

فتاح نگاه علمي و سيستمي با استفاده از فناوري‌هاي نوين را از رويکردهاي جديد کميته امداد دانست و گفت: صدقه پيامکي، اکرام ايتام محسنين، تغيير رويه جشن‌ها با پرداخت‌هاي الکترونيکي و انتقال ساختمان کميته امداد از سوهانک به خيابان آزادي از جمله اقدامات با توجه به اين رويکرد بوده است.

وي با تأکيد بر اينکه جامعه اسلامي با توسعه خير و احسان ارتقا و تعالي پيدا مي‌کند، گفت: اقتصاد انفاق طبق آيات قرآني و روايات ائمه معصومين فقر را از بين مي‌برد و با اين روش در نظام اسلامي دنبال کار هستيم. 

رئيس کميته امداد با اشاره به اينکه شوراي عالي زکات شکل گرفته است، گفت: زکات همنشين نماز است و به رفع فقر کمک مي‌کند.

منبع:دانا

 

 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html